Motion till Kyrkomötet
Bevara Svenska kyrkans vigselrätt

Mot 2005:97

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till den av regeringen den 27 januari 2005 tillsatta utredningen om framtida äktenskapslagstiftning framföra att Svenska kyrkan önskar bevarad vigselrätt enligt nuvarande regler för präster inom Svenska kyrkan.

Motivering

Regeringen tillsatte den 27 januari 2005 en utredningsman som skall utreda formerna för ingående av äktenskap m.m. För närvarande diskuteras om det är lämpligt att nu införa obligatoriskt civiläktenskap och därmed ta bort den vigselrätt som präster i Svenska kyrkan nu har.

Vi anser att det är viktigt att Svenska kyrkan får behålla vigselrätten eftersom vi är övertygade om att det är vad en bred majoritet av medlemmarna i Svenska kyrkan vill. För kyrkan ger naturligtvis också den kyrkliga vigseln en möjlighet att möta människor vid ett betydelsefullt tillfälle i livet.

Huddinge, Grundsund och Skövde den 26 juli 2005

Åke Blomqvist Susann Torgerson Ulla Eriksson